Kadangkala kita sering salah faham dalam membedakan antara putus asa dan pasrah.
Ini kerana implementasinya hampir sama yang bermaksud berhenti atau menyerahkan apa saja yang bakal terjadi pada suratan takdir.
Disini terdapat perbedaan situasi antara pasrah dan putus asa.
Contohnya, dokter ingin melakukan pembedahan kepada seorang pengidap kanker yang kritis, namun keluarganya menolak.
Mereka menolak bukan kerana tidak mempunyai uang , tetapi mereka sudah pasrah pada ketentuan Ilahi.
Akhirnya pasien itu meninggal.
Pada situasi lain pula, seorang dokter berunding dengan seorang pemuda yang ayahnya diserang strok.
Meskipun
keadaan ayahnya sudah kritis, namun si anak tetap berusaha mengobati
ayahnya walau berapa saja bayarannya, sembuh atau tidak dia pasrah pada
Ilahi.
Seperti yang pertama, Pasien ini juga meninggal.
Dari dua
situasi diatas, soal kesembuhan keluarga ini sudah pasrah kepada Allah
SWT, dan akhirnya mereka kehilangan orang tersayang untuk selamanya.
Tetapi ada perbedaan diantara dua situasi diatas.
Bedanya terletak pada usaha yang maksimum. Ikhtiar yang bersungguh–sungguh sebagai memenuhi sunah kauniyah yang digariskan olehNYA.
Oleh itu usahalah yang akan menjadi penentu, mana yang layak disebut pasrah dan yang mana yang disebut putus asa.
Sebelum ikhtiar yang maksimum, semestinya kita menutup serapat – rapatnya kata pasrah.
Mari kita renungkan firmanNYA:”Oleh itu sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya,hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya (Surah Al-Kahfi,ayat 110)
Barang siapa yang ingin tercapai hasrat yang mulia, maka beramal lah, bergeraklah dan melangkahlah.
Kesalahfahaman
dalam membedakan dan menentukan kedua-duanya akan membuat seseorang itu
menyerah kemudian menamakannya sebagai pasrah.
Sebenarnya dia masih mampu berlari tetapi memilih berhenti, masih mampu berenang ke tepi tetapi berdiam diri akhirnya tenggelam.
Padahal hidup adalah perjuangan, kerana senario hidup adalah ujian bagi manusia.
Sebagaimana firmanNYA :”Dia lah yang telah mentakdirkan mati dan hidup(kamu)-untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu;siapakah diantara kamu yang terbaik amalannya,dan ia maha kuasa(membalas amal kamu),lagi maha pengampun (Surah Al-Mulk ayat 2).
Mengapa dinamakan putus asa?
Mungkin kerana asa pengharapan, tujuan dan cita-cita diibaratkan sebagai rantai penggerak dalam jiwa.
Ia harus kokoh, kuat dan semakin kuat. Harapan dan cita-cita adalah nafas kehidupan.
Bukankah sesudah mendaki kita akan menurun? Bukankah dengan airmata juga tercapai sukacita?
Cita-citalah yang membangkitkan semangat orang yang mendaki, kerana disebalik pendakian akan ada penurunan, menjadikan perjalanan lebih mudah.
Kalau tidak kerana cita-cita hilanglah nafsu bekerja, berhenti gerak dunia, padam pelita orang-orang bijak bistari.
Cita –
cita adalah pokok pangkal kemajuan, kerana makhluk yang bernama manusia
sahaja yang layak mendapat kemajuan, makhluk lain tidak.
Cita-citalah yang menghilangkan rasa sakit, melupakan kepedihan dan kesulitan. Sebab cita – cita itu sendiri adalah ‘dynamo’ hidup. Jangan diabaikan cita-cita yang tumbuh, pupuklah ia.
Para
petani yang tekun disawah, dibawah cahaya matahari sehingga hitam
kulitnya, semua adalah lantaran cita-cita. Cita-citalah tiang kemajuan,
tonggak gerak bumi dan menimbulkan nafsu bergerak.
Kita
bergerak kerana ‘percikan-percikan’ api pengharapan yang membakar niat
dan tekad. Semakin besar kecintaan kita pada harapan dan cita-cita
semakin besar pula percikan api dan tenaga yang dihasilkan.
Bertambah kuat pula keberanian,tekad dan semangat menghadapi segala risiko dan tentangan. Semakin gigih pula otak kita bekerja mencari cara, berinovasi dan mengatur strategi agar berjaya mendapatkannya.
Himmah
yang tinggi berbeda dengan angan-angan yang tinggi, karena angan-angan
yang tinggi hanya menyebabkan seseorang pemuda melamun, dia tidur di
siang hari pada waktu orang lain bekerja keras, dan berangan – angan
hendak membeli kereta mewah dan sebagainya.
Akhirnya kerana terlampau berangan – angan tinggi tanpa kerja keras akhirnya pemuda itu jatuh.
Cita-cita membawa kebesaran dan kemuliaan sedangkan angan-angan merusak dan membawa kepada kejurang kehinaan.
Oleh itu tetaplah berharap, kerana seorang muslim tidak akan pernah berhenti mengharap. Dalam setiap amal ibadahnya, dia selalu mengharapkan kasih sayang dan rahmat Tuhannya.
Dalam setiap gerak kehidupannya, dia selalu menanamkan tujuan dan cita-cita untuk kebaikannya dan kehidupan. Dan jika harapan pernah terputus, maka sambunglah kembali.
Kadangkala, lantaran putus asa yang mendalam, sesetengah orang jemu dengan kehidupan, bak pepatah “hidup segan mati tak mahu”. Seorang mukmin tidak akan mudah berputus asa, walaupun pintu disekelilingnya seakan – akan tertutup.
Rasulullah SAW bersabda:
”Janganlah salah seorang dari kamu meminta mati kerana kesulitan hidup yang menimpanya.Jika perlu ucapkanlah doa seperti berikut ‘Ya Allah panjangkanlah umurku sekiranya hidup ini lebih baik bagiku,dan matikanlah aku sekiranya mati itu lebih baik bagiku”(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Marilah
membangunkan harapan dengan tauladan seperti Sayyidah Hajar yang tetap
berlari mencari air, meskipun dalam pandangan hanya ada fatamorgana dan
padang pasir sahaja.
Dan
seperti Nabi SAW, yang tidak membiarkan malaikat menjatuhkan gunung,
walaupun penduduk Thaif menolak dakwahnya dengan kasar, malah baginda
tetap menaruh harapan pada anak dan cucu mereka.
Dengan
memperbaiki amalan dan usaha serta diiringi doa, bererti kita telah
mencuba kearah kebaikan agar tercapai harapan dan cita-cita. Harapan
umpama aliran darah yang terus mengalir sepanjang Hayat kita. Janganlah
kita berputus asa dari Rahmat Allah SWT…
Subhannallah Walhamdilillah waLailahailallah Allahuakbar.
sumber : http://akuislam.com/blog/renungan/beza-putus-asa-dan-pasrah/
No comments:
Post a Comment